Landelijk Tandartsen Collectief

Frans van der Laaken,

Geboren 1 augustus 1952 te Amsterdam.

-In 1980 afgestudeerd aan de faculteit Tandheelkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

-In 1980 begonnen met een solopraktijk in Aalsmeer. Sinds 1990 werkzaam als algemeen tandarts bij de stichting Ons Tweede Thuis, gehandicaptenzorg te Aalsmeer.

-Organisator van de eerste stakingsdag in de Tandheelkunde tegen het toenmalige discriminerende ziekenfonds-systeem. Met basisverzekering als resultaat.

-Oprichter van het Landelijk Tandartsen Collectief (LTC).

1. -    Bestuurslid LTC.

Sytse Fluitsma

Geboren 2 april 1952 te Den Haag

-In 1979 afgestudeerd aan de faculteit Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam.

-Na ruim acht jaar gewerkt te hebben bij de ATZ in Amsterdam als ziekenfonds tandarts en twaalf jaar bij de verslavingszorg Jellinek, is hij nu werkzaam in zijn eigen praktijk.

-Halverwege de jaren ’90 heeft hij een uitstap gemaakt naar het Afrikaanse land Malawi. Daar heeft hij 3 jaar gewerkt  als officer in charge van de dental clinic van het St John’s Hospital in Mzuzu. Na terugkeer in Nederland houdt hij zich nog steeds bezig met de tandheelkunde in Malawi. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting Kaviwale Nederland. Voor steun: www.kaviwale.nl.

-Bestuurslid LTC.

Doelstelling

1. -het kritisch volgen c.q. becommentariseren van ontwikkelingen binnen de tandheelkunde

2. -Het aanbieden van een klachtencommissie

Frans van der Laaken, organisator van de eerste stakingsdag binnen de tandheelkunde (protest tegen het toenmalige ziekenfondssysteem), heeft samen met enkele collega’s uit zijn spoeddienst de ATW, het Landelijk Tandartsen Collectief opgericht.

Het collectief kan zich niet vinden in de opstelling van de beroepsorganisaties, in het bijzonder t.a.v. het vrije tarieven debacle en de huidige schandpaal politiek van de IGZ.

-De NMT en de ANT hebben niet kunnen anticiperen op de politieke valstrik in het vrije tarieven experiment, ondanks waarschuwingen. Het publiek (de politiek) ziet ons nu definitief als “de zakkenvuller”. Bij het falen van het experiment werd er nog een schepje bovenop gedaan door de NMT: een bedelbrief op de voorpagina van onder andere De Telegraaf (?), of Nederland er begrip voor wil hebben dat tandartsen meer geld willen (publieke clowns).

-Het zonder waarschuwing sluiten van een praktijk door het IGZ. Een collega die zijn nieuwe praktijk net na de verhuizing nog niet 100% op orde had.

Persoonlijk en financieel geruïneerd, publiekelijk aan de schandpaal genageld en door De Telegraaf dik gedrukt als “de vieze tandarts” afgeschilderd.

Dit alles onder toeziend oog van de NMT en de ANT !

Politiek gezien zijn we hierdoor nu monddood gemaakt. Bij de NZA hebben we niets meer in te brengen, want ons argumentenmandje is leeg.

Natuurlijk zijn wij voor top hygiëne, echter de huidige IGZ/NMT/VGT/WIP protocollen verwarren, zijn verwarrend (de VGT lacht zich een slag in de rondte) en belemmeren daardoor onnodig onze praktijkvoering. Steriliteit is en blijft een relatief begrip.

Dus welke schone tandarts werpe de eerste steen?

De LTC stelt zich onafhankelijk op, no nonsense, geen vriendjespolitiek (VGT), maar wel collegialiteit. Als eerste kunnen wij u een onafhankelijke klachtencommissie aanbieden.

Namens het LTC bestuur

Tandarts F. van der Laaken en tandarts S. Fluitsma

Klachtencommissie

Volgens de WKKGZ.

Lidmaatschap LTC 275,- per kalenderjaar (incl. klachtenregeling).

Geschillencommissie

Voorlopig nog individueel.